Saturday, September 6, 2008

Just a thought

Satu hari ustazah masuk kelas. Macam biasa. Nak ajar Pendidikan Islam. Tapi sebelum itu ustazah bagi tazkirah ringkas.

Merendahlah diri serendah mutiara di lautan dan tuntutlah ilmu setinggi bintang di langit.
Itu sahaja tazkirah ustazah tapi yang paling saya ingat sampai ke hari ini dan InsyaAllah sampai ke waktu saya kembali kepadaNya.
Hurm..
Betullah kata pepatah Melayu: Ikutlah resmi padi, makin berisi makin tunduk. Jangan ikut resmi lalang, makin berisi makin tegak.
Pernah suatu hari, saya bersembang dengan seorang kawan (seriously tak ingat siapa). Tapi apa yang saya dengar dari kawan saya itu dia kata sebenarnya manusia ini apabila dia semakin berilmu, dia akan semakin merendah diri.
Maka, fahamlah saya yang manusia ini jikalau hendak dinilai tahap ilmunya, lihatlah ke dalam dirinya. Bukan luarann, tapi tenung dengan mata hati. Sememangnya hakikat menuntut ilmu itu apabila semakin banyak dipelajari, semakin banyak benda yang tak diketahui.

Semakin dalam mutiara itu di dalam lautan, semakin berharga nilainya. Maka, belajarlah merendah diri. Bintang sudah sememangnya sangat jauh dari manusia. Maka, tuntutlah ilmu setinggi tu.

Renung2kan dan selamat beramal.

p/s: tengah boring..

1 comments:

Qaisy Jaslenda said...

wow... best ganu...