Friday, November 18, 2011

"Every cloud has a silver lining"

"Every cloud has a silver lining" atau terjemahannya secara mudah "Setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya". Ok time to update. Banyak sangat benda nak update since the last entry. Cara paling ringkas yang aku boleh conclude or simplify apa yang aku lalui for the last 6 months: Graduate from college, getting job, and start working life. Tapi sebenarnya banyak lagi benda yang berlaku in between yang buatkan aku berfikir hebatnya perancangan Allah itu nak dibandingkan dengan perancangan manusia ni yang banyak sangat flaws.

Sebenarnya memang nak tulis pasal benda ni lama dah tapi bila dah terbaca entry dari satu blog ni, memang dah sampai masa kena tulis jugak. Tak pernah kenal orang yang tulis blog ni tapi memang writing dia dekat sangat dengan aku mungkin sebab aku go through benda yang sama macam dia. The only difference is he's married and bless with a son. Tu yang buatkan aku lagi suka baca blog dia sebab terasa lebih warna-warni hidup dia tu.

Apa dia yang "Every cloud has a silver lining" ni? Ya memang selama ini, dari kita lahir sampailah ke hari ini semua yang berlaku itu merupakan perancangan dari Allah s.w.t dan pasti ada hikmahnya. Cuma lately aku insan yang selalu pelupa ni baru sedar dan nampak benda-benda yang terjadi tu memang ada hikmahnya. Cuma kita ni boleh berfikir dan mungkin guess kenapa benda itu jadi. All the reasons behind it, Allah knows best. 


To make it simple, lets focus on "Job and Life". Banyak sangat kalau nak tulis just dalam satu entry. Aku taknak tulis pasal apa yang aku buat. Aku nak tulis pasal benda-benda yang jadi, yang baut aku terfikir kerdilnya aku sebagai manusia.

Story line: Graduate from Vandy, get a job at Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), started working life in June 2011 (just few weeks after returning to Malaysia), some interview calls in between, and now is about to leave SPAD.

Antara benda-benda yang aku boleh relate dengan apa yang aku lalui for the past six months:

  1. Dalam batch Vandy'11 aku rasa2 aku orang paling awal start kerja, 22nd June 2011 (eh ke ada yang lain lagi awal, taktau la pulak). Advantage nya aku cepat belajar cari duit sendiri based on kerja yang aku buat. Disadvantage nya aku punya relaxing and chilling time after graduate tu kurang lah dari orang lain. All this while, aku rasa aku susah nak ada uban, tapi after start kerja, dah ada orang tegur nampak aku ada uban. Ooo man.
  2. Yup, kerja 1st aku ni bukanlah kerja yang aku aim untuk buat dan aku pun dah cakap benda tu kat boss from the 1st day kerja dan dia cakap dia ok. "Choose wisely what do you wanna do, but as long as you're here, just give your best"
  3. Aku ada dapat banyak interview calls tapi mostly datang dari bank or audit company. Aku memang terpaksa tolak awal2 la kan sebab aku taknak la take risk buat benda yang aku tak suka dan nampak macam desperate sangat nak kerja. Aku rasa budak2 batch yang lain pun mesti ada dapat call tu sebab Talentcorp yang distribute resume kitorang.
  4. Aku pun dah tak boleh nak recall dah berapa banyak resume aku submit ke engineering-based company. Banyak sangat tapi yang kena panggil untuk interview memang boleh kira dengan jari. Ada satu hari tu aku dapat interview call untuk satu oil and gas consultant company ni. Quite famous and big company. Masa pergi interview, ada sorang HR personnel dengan Mechanical Engineering Department punya manager. This HR lady was nice to me. Sembang2 dengan dia sementara tunggu manager ni. So bila manager ni sampai je, dia tanya nama aku, university mana, major apa, and scholar apa. And then dia terus cakap "Ok I don't wanna waste my time. This position is for the non-JPA-scholar". Aku faham intention dia tapi at least interview la aku dulu. Baru la aku tak down sangat.
  5. Start dari situ, buat aku sedar yang Allah ada perancangan yang lagi hebat untuk aku. Perancangan yang aku sendiri tak jangka. Apa yang aku boleh kata, everytime aku submit resume tapi takda feedback or resume kena reject or tak pass interview aku yakin tempat tu bukanlah rezeki aku. Maybe rezeki aku kat tempat lain. Apa yang aku boleh buat time tu, teruskan berdoa mengharapkan Allah permudahkan urusan aku jika itu memang jalan yang terbaik untuk aku.
  6. Kerja kat SPAD is not bad tapi kadang2 ada masa yang terasa macam exhausted giler. Masa tu mula la fikir macam2. Benda yang macam2 tu contohnya jealous bila tengok orang lain dapat kerja best and tertanya2 bila la nak dapat kerja yang best2 macam diorang tu. Aku manusia biasa. Aku pun ada masa yang rasa down giler dengan job hunting ni. Terasa macam tak laku. Ok ada unsur2 tak bersyukur kat situ. Astaghfirullahalazim.
  7. Aku start hantar resume to Schlumberger dalam bulan June. Pernah kena reject sekali. Dapat e-mail cakap "there is no suitable position for you at this moment". Aku update balik resume and then hantar sekali lagi. Recruitment process Schlumberger seems taking forever for me. Ok aku nak tulis another entry just untuk ni. Bukan nak show off tapi sebab macam2 benda jadi in between.
  8. Alhamdulillah sekarang impian jadi kenyataan. Walaupun tak start lagi apa impian itu tapi terasa lega la sikit. Sebab kita yang lalui benda tu dan rasa susah payah dia. Tu yang buatkan kita rasa bersyukur sangat2.
Kesimpulannya:

Yakinlah dengan pertolongan Allah. Macam Maher Zain selalu cakap "Because Allah is always by your side, insyaAllah". Manusia mampu merancang tetapi perancangan Allah itu Maha Hebat. Dia tahu apa yang kita tak tahu. Kadang2 kita rasa rezeki kita kat tempat tu, tapi sebenarnya tidak. Allah tahu mana yang terbaik untuk kita sebab tu orang cakap "Good things come to those who wait". At the end of the day, "every cloud has a silver lining"

2 comments:

Deremind said...

Allah knows best, everything that we do sentiasa ada hikmah yang mungkin kita tak tahu.

All the best in SLB!

Inspector Clouseau said...

Nice blog work. I came across your blog while “blog surfing” using the Next Blog button on the Nav Bar located at the top of my blogger.com site. I frequently just travel around looking for other blogs which exist on the Internet, and the various, creative ways in which people express themselves. Thanks for sharing.